Er det greit å være søple-full på fly?



DA JEG VAR LITEN LÆRTE JEG AT MANN SKULLE VISE SIDEMANNEN PÅ FLYET RESPEKT - HVA SKJEDDE MED DET EGENTLIG?

Som regel elsker jeg det å komme ombord på et fly, men noen turer kunne man vært foruten.....!

DOBBELT SÅ MANGE FULLE PASSASJERER  PÅ FLY I 2015 SAMMENLIGNET MED 2014 - DET FIKK OGSÅ JEG ERFARE

Med barnslig ærlighet i blikket tittet guttungen bak meg opp på faren, og hevet stemmen med en klang av vesle-voksen selvfølgelighet «De folka der borte har det ikke helt bra de, pappa» sa han og pekte. Pekefingeren hans var rettet mot en gjeng nordmenn som midt mellom kofferter, flyvertinner, forretningsreisende og annet flyplass-fyll lå mer eller mindre horisontalt i køen. 

Fullprisbillett med rabatt om sidemann er søple-drita, ja takk!

Gjengen med ferieklare vin-bælmere litt bortenfor hadde tydeligvis hatt en fuktig morgen, og nå fortsatte de festen i køen med tilsynelatende høy latter og gledes faktor. Jeg ristet lett på hodet. Hadde jeg bare vært i en annen kø til en annen destinasjon. Toppen av faenskap ville være å havne ved siden av full, fullere fullest på flyet. På den annen side ville det være bedre om jeg fikk skrekkplassen enn guttungen som ville fått alko-sjokk bare av ånden til spetaklet som så ut som et seks armet troll der uhyret forsøkte å holde balansen.

Jeg tok meg selv i å fundere på om eventuelle på-sølte vin-flekker fra på-seglede sidemenn ville la seg fjerne fra dressen min om jeg skulle være så uheldig å havne ved siden av de festglade molbo-turistene. På jobb tur har jeg sjelden med mer enn en dressbukse.

Festen i køen den fortsatte.

HVORFOR SERVERES ALLEREDE FULLE FOLK PÅ GARDERMOEN? OG HVORFOR FÅR DE KJØPE ØL OG VIN FØR FROKOST?

De tidligere nevnte var så pæra i avgangshallen før innsjekk at de nærmest klatret på veggen langs køen. Ved start av innslipp på flyet hadde den siste rest av promille-brems forsvunnet i morgen-øl på en av Gardermoens populære øl-kneiper, og nå var formen så seig at trille-bagen var transformert til støtte-stokk. «Vi skal om bord vi, er flyet i rute», snøvlet den eldste i fyllefølget som tydeligvis skulle på en skikkelig på «heisa-tur».

Nei, du må nok vente litt sa damen bak skranken som der og da burde ha avskiltet hele gjengen, men den gang ei. Jeg tok meg selv i å tenke at det egentlig er ironisk hvordan gjengen antageligvis hadde blitt avvist i døra på de fleste av hovedstadens mer respektable utesteder, mens toleranse grensen for inngang på fly utrolig nok er så mye høyere.

Hva er farligst full mann på pub, eller full mann på et trangt fly? 

Forstå det den som kan.

I mitt hode henger dette sikkert igjen fra den tiden da det å fly var så dyrt at det ville være en påkjenning for passasjeren å kjøpe ny billett, men i 2015 er bildet endret. Påkjenningen i dagens samfunn er for omgivelsene til den berusede som har betalt minst like mye for turen, og som ikke er søple-drita.

Man kurerer ikke fly-skrekk med børst, hvem har fortalt dem det?

Hvorfor skal enkelte få forsøple en fem-timers flytur for et helt fly? La dem stå igjen på bakken.

OG HVORFOR FÅR DE DRIKKE ENDA MER OMBORD?

Etter mye mas og kjas med vinflasker høyt og lavt ble jeg som fryktet sittende ved siden av det norske alkohollandslaget som nå var i ferd med å drikke medbrakt. En praksis som fortsatte helt til betjeningen ba dem stoppe. Da var resultatet et samlet kollaps, der hele partygjengen sloknet.

Den fulle sovner jo som regel momentant etter mye  skriking, og går inn i det den selv tror er Tornerose søvn. Realiteten er en form for bevisstløshet som resulterer i både griselignende uttrykk og lyder som er upassende og lite egnet i et trangt lite fly. Sjenerende for sidemannen? Nei, slikt tenker vi ikke på.

I 2014 ble det meldt inn 97 hendelser med uregjerlige, fulle passasjerer mot 55 året før, ifølge Luftfarts-tilsynet. Disse tallene burde vært langt høyere, og det kan jeg si med hånden på hjertet.

Til de som er mer opptatt av barn og støy på fly. Gi barnefamiliene noen egne rader så er problemet løst. 

Det er nemlig svært ofte jeg opplever at folk på fly oppfører seg som om de skal på sin siste reise, og adferden får sjelden annen konsekvens enn en pekefinger fra betjeningen.

Til nå i år er det rapportert inn fem hendelser med passasjerer som har vært alkoholpåvirket. Personene blir også anmeldt til politiet av flyselskapet. Uregjerlige passasjerer kan skape farlige situasjoner om bord  mot både kabinansatte og medpassasjerer.

Når jeg om få uker skal ut og fly med familien så skulle jeg gjerne hatt muligheten til å betale ekstra for å slippe å sitte ved siden av alkohol-landslaget på vei sydover. De spiller jo som kjent ofte bortekamper sommerstid, og slik adferd er ikke mine barn vant med.


Hva sier dere, er det greit å være søple-full på fly? Hvor går grensen? Kommenter gjerne nedenfor!

 

Send meg gjerne en e-mail med tema-forslag til bloggen på kjell-ola.kleiven@rignorge.no

Følg meg også på Facebook her; https://www.facebook.com/kleivenkjellola

 


 

 WWW.KJELLOLAKLEIVEN.NO

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Kjell-Ola Kleiven - Ikke alle blogger kan være rosa

Kjell-Ola Kleiven - Ikke alle blogger kan være rosa

39, Oslo

CEO & Managing Director, Risk Information Group (RIG Nordic & Baltic) Samfunnsengasjert leder og risikomann med sans for det skrevne ord.

Kategorier

Arkiv

hits