Er økt lønnsomhet viktigere enn å sikre menneskeliv for Taxi-Norge?



Slurv og sparebluss i Taxinæringen vil kunne ta liv

- Nå må myndighetene på banen!

"JEG TØRR IKKE LENGER LA MINE BARN ELLER MIN KJÆRESTE TA TAXI ALENE I OSLO"

Årlig tar nordmenn over 32 millioner drosjeturer. De fleste aner ikke hvem som kjører drosjen de setter seg inn i. For vanskelig å sjekke sjåførenes bakgrunn sies det. 

Hvem er det som ikke har gjort hjemmeleksen sin?

NI AV TI TAXI SJÅFØRER ØNSKER SEG OGSÅ BEDRE SJÅFØR KONTROLL. DET ER BARE DE KRIMINELLE SOM TJENER PÅ SLURV.

Jeg har med stor interesse fulgt den norske taxi-næringen, og situasjonen skremmer meg. 

Politiet har avdekket 40 drosjesjåfører i Oslo som har kjørt med falske kjøresedler. Bare toppen av isfjellet, sier folk i drosjebransjen.

I mars i fjor fikk Sohail Ashraf, driftsleder ved Christiania Taxi, mistanke om at noen av hans sjåfører hadde forfalsket kjøreseddelen. Ashraf kontaktet politiet og gav dem lister over samtlige sjåfører som kjørte for selskapet.

- Vi ser ikke bort ifra at det kan være mørketall og at det kan være flere sjåfører der ute som ikke har rent mel i posen, sier Knut Nysæter, leder i trafikketterforskningsavsnittet i Oslo politidistrikt til NRK.

Da politiet sjekket dem opp mot kjøreseddelregisteret, fant de over tjue sjåfører som hadde benyttet seg av ulovlig dokumentasjon for å skaffe seg arbeid som drosjesjåfør.

Kjernen i problemet er ikke vanskelig å se. 

Drosjenæringen er regulert, men ikke drosjesjåførene. Oslo kommune deler ut løyver, men aner ikke hvem som sitter bak rattet i bilen du setter deg inn i. 

Der ditt og mitt liv hviler i hendene til mennesker som vi verken kjenner identiteten eller bakgrunnen til vil det alltid forekomme grums, og den siste tiden har noe av dette grumset kommet til overflaten. Grunnen er ganske så enkel. Det slurves med kontroll som kunne vært gjort med noen enkle knep. 

Der næringen sier at det ikke er mulig å sjekke bakgrunnen til sjåfører fra den andre siden av kloden så tar de feil. Det er mulig, men det koster penger og penger er vel ikke nødvendigvis noe næringen er interessert i å bruke på å sikre deg og meg når vi skal fraktes fra A til B til lavest mulig pris. 

Det handler ikke om hva som er mulig men hva som er lønnsomt. Det er ikke lønnsomt burde næringen sagt om mangelen på kontroll.

Bransjen er jo under både prispress og økt konkurransepress.

Drosjenæringen har i løpet av de siste årene vært hjemsøkt av både skattesvindel, sex overgrep og voldsepisoder.

Hvorfor gjør ikke vi som de andre?

ER DU DØMT FOR GROV KRIMINALITET DA BØR DU IKKE FÅ KJØRE TAXI.

I andre land som det er naturlig for Norge å sammenligne seg med er det slik at ansettelser av sjåfører som skal frakte mennesker sjekkes opp mot risiko databaser som inneholder sanksjonslister og terrorlister, dommer som grov vold og økonomisk kriminalitet sjekkes gjennom åpne kilder og sjåførene sjekkes jevnlig. Det handler om passasjerenes trygghet, og som i Norge kom denne type kontroll som følge av Vill-vest og rene cowboy tilstander.

Denne type kontroll må ligge på næringen som ansvarlig organ, og ikke på den enkelte drosjeeier. Nettopp derfor trenger vi et lovfestet regelverk som pålegger næringen bedre kontrollrutiner.

Vandelsattesten som gjerne brukes her til lands er sikkert fin den, men slike attester finnes ikke i Somalia, eller på landsbygda i Pakistan.

Glem sjekk gjennom norsk politi. Det er flere globale databaser som er skreddersydd for sjekk av taxi personell fra høy-risikoland

I tillegg gjøres det ved større drosjeselskaper i utlandet en ID kontroll med elektroniske ID-sjekk systemer som avslører falske eller manipulerte førerkort før en sjåfør får frakte mennesker. Dette bør gjøres også her til lands. Vi bør jo helst se at sjåførene virkelig har lappen når de skal ut og skli på norske vinterveier.

Et politisk pålegg om krav, mandat og ansvar til næring og sentralene er det vi trenger

Viktigst av alt er det imidlertid å få norske myndigheter til å pålegge næringen, sentralene, og drosjeeierne innføring av bedre sjåførkontroll.

Alternativet er at passasjerer vil miste livet fordi lønnsomhet settes før sikkerhet. 

Kjetil Solvik Olsen, denne er til deg, ta ansvar!

 

 

 

For bloggtips kontakt kjell-ola.kleiven@rignorge.no

Følg meg også gjerne på Facebook her; https://www.facebook.com/kleivenkjellola




Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Kjell-Ola Kleiven - Ikke alle blogger kan være rosa

Kjell-Ola Kleiven - Ikke alle blogger kan være rosa

39, Oslo

CEO & Managing Director, Risk Information Group (RIG Nordic & Baltic) Samfunnsengasjert leder og risikomann med sans for det skrevne ord.

Kategorier

Arkiv

hits