Mitt møte med "JC" grunnlegeren av Movember

 

LUNSJ MED KLEIVEN - Lørsdagsintervjuet

Mitt møte med «JC», en av de opprinnelige gutta bak barte-måneden Movember.

Justin «JC» Coughlan bor på en gård nord for London, men er opprinnelig fra Sydney i Australia. Han er en av de fire opprinnelige gutta som etablerte Movember. En kampanje som siden starten har samlet inn mer enn 3 milliarder kroner til kreftsaken. Det hele startet som et veddemål på en pub.

Denne uken satte jeg meg ned med Justin over en lunsj på Mathallen i Oslo for å diskutere Movember-kampanjen, bartemote samt bartegeneralens fritidssysler når han ikke oppfordrer til bustete overleppe og fokus på menns helse. Det er nemlig mye som skal sies når bartegeneralen denne uka besøkte Norge. La oss starte fra begynnelsen.

Hvordan startet Movember, Justin?
- Movember-reisen startet i 2003. Da var vi bare tretti karer som etter en samling på en pub utfordret hverandre til å gro bart i 30 dager for gøy. Utgangspunktet var at vi over noen øl oppdaget at barten hadde blitt borte fra motebildet, og vi bestemte oss for å bringe den tilbake. Navnet på utfordringen ble Movember som er en sammenslåing av ordet Mo (australsk for moustache) og november. Det gikk så raskt derfra at Movember i løpet av få år ble en greie over hele Australia. En greie som ikke hadde annet formål enn å la barten vokse og gjøre noe bra for samfunnet. Det første året samlet vi inn 54.000 dollar og derfra gikk det raskt. På den tiden snakket alle om brystkreft, men ingen kampanjer omhandlet menn. Pengene samles inn via movember.com.

Når skjønte du at Movember hadde blitt en suksess?
- Det andre året laget vi en plan og en nettside, men den australske kreftforeningen ville ikke samarbeide med oss. De var klar for å motta de donerte pengene, men syntes nok at vi var litt for rocka og at vi lagde for mye støy. Vi fikk ikke engang låne logoen deres i 2005. Det året samlet vi inn 1,1 millioner australske dollar, og etter at resultatet ble kjent gikk faktisk australske myndigheter inn og donerte like mye som vi selv hadde klart å samle. På det tidspunktet forsto jeg at vi hadde noe.

Hva slags jobb hadde du på det tidspunktet da Movember tok av?
- Jeg vokste på mange måter opp med å jobbe i media, og det var innen denne industrien jeg jobbet også på den tiden. Jeg er vel en tradisjonell gründer som har startet mye forskjellig, og når Movember tok av følte mine partnere og jeg at vi hadde noe som var verdt å følge.

Hvor mange hår skal til for å lage en bart?
- Det kommer an på hvor du kommer fra. Om du er spansk trenger du veldig mange!

Hvorfor ble dere så suksessfulle?
- Vel, på den tiden fantes ikke sosiale medier. Mark Zuckerberg hadde nettopp lansert Facebook, og jeg hadde fortsatt en personsøker. Movember-konseptet og barte-utfordringen gikk bokstavelig talt fra leppe til leppe mellom venner og venners venner. Folk synes det var gøy, og alle ville ha en unnskyldning til å la barten gro i tretti dager. Mange amerikanere var i Australia på den tiden, og kampanjen spredte seg videre til USA, Canada og New Zealand. Og deretter til Europa, Sør-Afrika og Asia. I dag er vi i 21 land og siden starten har mer enn fire millioner menn har spart en Movember bart.

Er det noen du virkelig vil se med bart som du ikke allerede har sett?
- Det er mange som har latt barten gro for Movember. For oss handler det ikke om hvem som gjør det, og vi jager ikke kjente ansikter, men heller la barte-brødre finne gleden i en god bart. Ron Burgundy i Anchorman-filmene har en fantastisk bart forresten, og den kler Movember.

Hva har vært det mest risikable med Movember for dere som gründere så langt?
- I 2008 betalte vi for hele kampanjen med private penger. Om ikke kampanjen hadde funket ville vi nok sittet igjen med hele regningen selv. Det året måtte vi flytte hjem til mamma om det ikke virket haha. Det var likevel verdt å ta risken, og vi har samlet inn mer enn 3 milliarder kroner til kreftsaken siden starten.

Hvorfor valgte dere prostatakreft som formål fra starten av?
- Vel, prostatakreft er den kreftformen og sykdommen som tok livet av flest menn. Samtidig var det på den tiden så mye fokus på kvinner og brystkreft at vi følte at mannen virkelig trengte noe som bare var hans. Det er jo bare menn som har testikler og prostata. I dag handler Movember om menns helse, og om å være en døråpner for samtaler om menns helse. I tillegg samler vi inn penger via nettsiden vår og så langt har støtten fra Mo Bros og Mo Sistas finansiert over 800 forskningsprogrammer i 21 land. Dette arbeidet redder og forbedrer livene til menn som er berørt av prostatakreft og testikkelkreft.

Mange vil bare spare bart. Hvor mange vil egentlig la barten gro for en gro sak?
- Første året gjorde vi Movember bare for moro, men opplegget genererte mye oppmerksomhet så da ønskte vi å bruke dette til å sette fokus på noe viktig. I dag er de fleste mer opptatt av et godt formål, og ikke minst helse. Vi snakker ofte om å ha det gøy, og gjøre noe bra for en viktig sak. Det er vel egentlig Movember i et nøtteskall.

Dere produserer noen utrolig kule Movember capser av merket Lucky Seven. Hvordan kom de til live?
- Designeren JJ lager capser, og har en rekke kunder i Hollywood. Han lager capser som er nesten umulig å få tak i. JJ har mye venner i Hollywood og av en eller annen grunn går de med capsene hans alle sammen. JJ kom til oss og vi laget et partnerskap. Vi har blitt utrolig gode venner og selskapet hans er blant de kuleste selskapene jeg har hørt om. De passer oss perfekt.

For en tid tilbake snakket jeg med grunnleggeren av TOMS Shoes, Blake Mycoskie, og han fortalte meg at kjente designere som Ralph Lauren stadig oftere vil assosieres med TOMS. Opplever dere det samme med Movember?

- Blake og jeg er gode venner og organisasjonene våres jobber godt sammen. TOMS og Movember har faktisk vært partnere over noen år, og det produserer TOMS-sko med barter på. De designes av Blake selv og selges ut på utrolig kort tid. De er virkelig fete. En del av inntektene fra salget doneres til Movember sine forskningsprogrammer. Så når man kjøper Movember TOMS-sko gir man et par sko til barn i den tredje verden og man gir et bidrag til kreftforskning.

Hva gjør du når du ikke jobber med bart og kreftsak?
- Jeg vokste opp med å spille tennis og kjenner faktisk Chris Everett. Vi var på et Movember arrangement sammen i fjor sammen.  Woopi Goldberg var vertinne for arrangementet. Ellers elsker jeg å surfe bølger. Jeg er jo fra Australia. Snøbrett står også høyt på lista. Håper jeg snart får besøkt Norge om vinteren og teste løypene her.

Hvor finner man verdens beste surfefølger?
- Shitt, nå må jeg være forsiktig. Vi jobber i 21 land så jeg får reist litt, og testet mye bølger. Jeg har lenge drømt om å surfe i Hoddevika vest i Norge, ellers er Orange County en favoritt. Jeg er ganske heldig som får surfe ulike bølger i ulike land.  Mitt neste surfeeventyr blir i Marokko. Surfere og Movember går egentlig hånd i hånd. Det er egentlig kjipt med å bo i London. Ingen bølger! Både Bob Quiksilver og Kelly Slater har latt barten gro for Movember forresten. Mick Fanning sparte bart det året han kom tilbake og vant verdenscupen. Når han ble intervjuet om årets største øyeblikk snakket han ikke om seieren i verdenscupen, men om Movember-barten. Hvor kult er ikke det! «He just won the world-title dude?»

For å registrere deg, gi et bidrag eller for ytterligere informasjon om  Movember, besøk www.movember.com.


Lunsjfakta
Hvor spiste vi: Mathallen
Hva spiste vi: Lapskaus

www.lunsjmedkleiven.com

For  flere intervjuer med spennende mennesker som jeg har møtt på min vei, besøk www.lunsjmedkleiven.com. Der kan du også se flere bilder fra lunsjmøtene.

Enjoy!

Følg meg gjerne på Facebook her; https://www.facebook.com/kleivenkjellola




 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Kjell-Ola Kleiven - Ikke alle blogger kan være rosa

Kjell-Ola Kleiven - Ikke alle blogger kan være rosa

39, Oslo

CEO & Managing Director, Risk Information Group (RIG Nordic & Baltic) Samfunnsengasjert leder og risikomann med sans for det skrevne ord.

Kategorier

Arkiv

hits