Selvopptatte unge menn

Selvopptatte unge menn

Sist uke snakket jeg med en god venn som fortalte meg at hun selv,  og en av hennes beste venner tolket det slik at Movember kampanjen ikke var en kampanje som hadde livets rett. Hennes venn var nemlig svært kreftsyk, og den kreftsykevennen kunne ikke helt forstå hvordan det at 22.000 norske menn gikk med bart i Movember måned kunne bidra i kampen mot kreft.

Hun mente at det hele fremsto mer som et sosialt eksperiment for selvopptatte unge menn, enn en kampanje som hadde til hensikt å gjøre noe godt for kreftsaken.

Jeg er selv en av disse «selvopptatte» mennene som lar barten gro i Movember måned, og jeg gjør det for fjerde året på råd. Jeg er en av disse mennene som har valgt å støtte Movember fordi kreftsykdommen hvert eneste år tar livet av våre nærmeste.

Verken søstre, brødre, mødre eller fedre er skånet for kreft.

Jeg er en av disse mennene som stolt kan si at jeg er en barte-bror som gjennom det å gå med overleppa som en hårete reklameplakat bidrar til å samle inn penger til kreftforskningen. Det er ikke det at jeg ikke ler av, eller beundrer barten min hver gang jeg ser meg i speilet. Den ser nemlig ganske så latterlig ut der den henger hårete og fæl i en hel måned.

Likevel kan jeg med hånden på hjertet si at Movember siden starten har samlet inn nesten fire milliarder til kreftforskningen, og her hjemme samlet vi bare i fjor inn 7,6 millioner kroner. Det er i seg selv ganske så hårete spør du meg.

På toppen av pengesummen kommer alle samtalene man har med venner og kjente i løpet av Movember med fokus på bart og kreftsak. Samtaler som ofte begynner med «Kleiven hva f.. har du i ansiktet?» Svaret mitt er å fortelle om kreftsak, menns helse og Movember som seg hør og bør.

Når det gjelder andre kampanjer som støtter gode formål så er det mange gode å velge i. Rosa sløyfe har jeg på jakkeslaget, og det har vel hendt at jeg har bidratt for kreftsak mot kreft også. De er begge gode kampanjer som gjør sitt til å rette fokus på ulike områder av kreftsaken.

Når det gjelder bart og kreftsak så synes jeg nesten det er verdt å applaudere alle de som med angst i blikket, og hår på overleppa setter eget renomme på spill ved å la ansiktshåret gro. De som knapt nok har skjeggvekst fortjener ekstra honnør. På linje med de som virkelig kvier seg, eller gruer seg fordi deres selvbilde i utgangspunktet ikke takler å gå før-julen i møte med en pistrete unnskyldning av en bart.

Livet som levende reklameplakat er mer enn bare lek tross alt.

Følg meg gjerne på Facebook her;

https://www.facebook.com/kleivenkjellola

For tips til bloggen send en e-mail til kjell-ola.kleiven@rignorge.no

 

 

 

 

 




Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Kjell-Ola Kleiven - Ikke alle blogger kan være rosa

Kjell-Ola Kleiven - Ikke alle blogger kan være rosa

39, Oslo

CEO & Managing Director, Risk Information Group (RIG Nordic & Baltic) Samfunnsengasjert leder og risikomann med sans for det skrevne ord.

Kategorier

Arkiv

hits