Gav bort 10 millioner sko til mennesker i nød


BUSINESS MED GODE INTENSJONER

- Mitt møte med TOMS Shoes grunder Blake Mycoskie

Intervju/tekst:Kjell-Ola Kleiven

Blake Mycoskie er mannen bak det unike og giverglade skomerket TOMS, han blir regnet for å være en av verdens mest spennende sosiale entreprenører og har mottatt flere utmerkelser for arbeidet sitt. Deriblant mottok han og TOMS, prisen «Secretary of State´s 2009 Award of Corporate Exellence» tildelt av Hillary Clinton. I 2011 var han på Fortune Magazine´s "40 Under 40" liste som utmerker verdens absolutt topp rangerte forretningsmenn i verden.
Suksessen startet ikke med TOMS shoes, men med et vaskeri som siden ble solgt, siden har han lagt bak seg flere store suksesser fra sko, til briller og det siste er boken "Start something that matters"
I mitt møte med Mycoskie kunne jeg lære om den unike forretningsmodellen One for One, lytte til og la meg inspirere av mannen som «bare» ville løse problemet til noen Argentinske skolebarn. 

 «Jeg var i Argentina for å lære å spille Polo da jeg fikk vite at mange Argentinske skolebarn ikke kunne gå på skolen mer enn en dag i uken da de manglet sko til familien. Det var vanlig at en familie med fem barn delte på det ene paret med sko som familien hadde. Barna fikk dermed en dag hver på skolen. Jeg ville gjøre noe med problemet og dette var starten på Toms Shoes.10 millioner utdelte sko senere kan vi si at vi har hatt suksess»

- Blake Mycoskie, grunder TOMS Shoes

I sommervarmen på restauranten MeatMarket ved Tjuvholmen i Oslo møtte jeg denne uken den California baserte forretningsmannen og filantropen Blake Mycoskie til en samtale om det giverglade skoselskapet TOMS og deres historie, nåtid og fremtid.
Skomerket TOMS er så mye mer enn bare sko, og ifølge flere jeg kjenner er selskapet i 2014 selve definisjonen på en super kul, hipp og trendy California bedrift. En bedrift som skreddersydd rundt et godt formål, og en god sak. Et selskap belønnet med pris fra Hilary Clinton, og et selskap å se opp til. Med dette i bakhodet føltes det nærmest uvirkelig at filantrop og gründer Blake hadde satt av tid til å treffe meg over et glass isvann og litt mat i nabolaget på Tjuvholmen.
«TOMS er en forkortelse for Tomorrow Shoes, jeg fikk ikke plass til hele navnet på labelen»
- Blake Mycoskie
For kort tid siden var Blake gjest på Ellen DeGeneris show, og nå sitter han plutselig på den andre siden av restaurantbordet. Ikke for å selge eller gi bort sko, men for å la seg intervjue til www.kleiven.blogg.no . Han fikler med et par nye TOMS briller som han holder i hendene og prater ivrig om gleden knyttet til distribusjon av sko i fattige land.
Blake er forretningsmannen som i 2006 gjorde det å gi bort sko gratis til en global forretningside, og han gjorde det med verdens øyne på både seg og bedriften. Ikke bare har han siden den gang skapt et fantastisk tiltak for verdens fattige. Han har også skapt en av vår tids mest spennende merkevarer, og det beste av alt er at merkevaren er basert på noe så ekte som å gi bort egenproduserte sko og andre egen designede produkter til trengende i alle verdens hjørner.
Skoene er langt i fra kjipe billig sko. De er så kule at trendsettere fra Oslo til Beverly Hills sloss om å få tak på det siste hotte designet. Enten det er signert Blake selv eller noen av hans gjestedesignere.
«One for One»
Du kjøper et par sko og vi gir det samme paret til noen som virkelig trenger det.
Det er kanskje nettopp dette at Hillary Clinton og en rekke andre celebriteter støtter opp om selskapets produkter. Både stjernedesigneren Ralph Lauren, Ben Affleck og skuespilleren Charlize Theron har designet sko for TOMS, og Blake forteller stolt at alle de tre stjernene har stilt opp gratis.
Siden 2006 har TOMS gitt hele ti millioner sko gratis til trengende over hele verden. Blakes sko er også gitt til fattige i 59 land, og disse fordeles gjennom 129 ulike fordelingspartnere. Skoene er tilpasset klima og lokale forhold i ulike land.
- Det er spennende at folk som lever i Norge finner skoene våre og «One for One» konseptet like spennende som mennesker i New York eller i Japan. Som en grunder og entreprenør er man alltid urolig for om produktet eller ideen er god nok til å få suksess, forteller Blake i det vi setter oss ved bordet på restauranten.
Han smører seg godt inn med solkrem før vi fortsetter samtalen. Selv solbrune entreprenører fra California vet å passe seg for den nordiske vårsolen.
Er det noen begrensninger for hvilke produkter du kan selge og dele gjennom «TOMS One for One?»
- Nei, det tror jeg ikke. Siden vi startet med skoene og deretter brillene har vi stadig utvidet med produkter og har nylig lansert kaffe som et nytt Toms produkt. Kaffe produktet er allerede den mest solgte kaffen i amerikansk detaljhandel, forteller han stolt.
Han understreker at kaffemerket enda ikke er tilgjengelig i andre land enn USA, men han ser fremtiden som lys også for TOMS kaffe. For sko produktene har han flere spennende planer, og blant disse finner man både Toms vintersko og vaskeekte Moon Boots som skapt for norske vinter veier.
Hvor mange jobber nå for TOMS worldwide?
- Vi har firehundreogfemti egne ansatte, mens cirka ett tusen mennesker jobber for oss totalt sett. Dette inkluderer salgs-agenter og andre representanter i de lokale markedene. Samtlige er håndplukket fordi de har troen på konseptet, og tanken om å bidra for andre.
Flere av de jeg har snakket med før denne praten kaller TOMS Shoes, for verdens kuleste selskap og merkevare. Hva tror du det kommer av at folk oppfatter dere som et så kult selskap?
- Jeg tror ikke nødvendigvis at vi er verdens kuleste selskap, men kanskje det mest ekte selskapet i verden. Vårt utgangspunkt som en bedrift som gir noe tilbake er noe kundene setter pris på. I tillegg er kundene så smarte at de forstår verdien av å utføre gode handlinger. De vet at når de kjøper TOMS Shoes så gir de tilbake til de som trenger det mest.
Hva er nøkkelen til å lykkes med en forretningsmodell basert på å gi?
- Jeg hadde nylig en lunsj i London med designeren Sir Paul Smith og han har vært i denne businessen i tredve år. Han er den mest suksessfulle britiske designeren og han sier som oss. Vi behandler kundene våre som mennesker, og ikke som strategier eller brikker. Jeg tror TOMS kunder forstår at vi har et forhold til dem som kunder. Det er her våre lokale partnere hjelper oss å utvikle relasjonene til våre lokale partnere, også i Norden. På TOMS skal vi gi i alle ledd.
Hvis du skulle gjort alt på nytt. Ville du da gjort noe annerledes?
- Ja definitivt, om jeg skulle gjort det på nytt ville jeg holdt meg langt unna bransjeeksperter.  Ettersom TOMS butikken blir stadig større får du et press på å leie inn eksperter. Noe av det mest frustrerende med TOMS har vært nettopp dette. Yvon Chouinard som grunnla Patagonia, sa engang følgende til meg; Det er enklere å lære en fjellklatrer å drive butikk enn det er å lære enn forretningsmann å klatre. Han har helt rett!
Hva gjør du når du ikke jobber?
- Jeg elsker å surfe, og reiser ofte på surfe-ferie. Bølger i hodehøyde er passe for mitt nivå. I California har vi stabile og jevne bølger. Jeg pleier å dra ut på morgenen der vi bor i Malibu og da gjerne med hundene våre.
Hva er fremtiden for TOMS?
- Fremtiden for vår virksomhet er å fortsette veksten i de internasjonale markedene. Spesielt i land som enda ikke har fått øynene opp for TOMS. Siden vi startet virksomheten i 2006 har vi kun tapt penger de fire første regnskapsårene, og slik skal det fortsette. Vi vokser sakte men sikkert og for egen lommebok.

Etter møtet med Blake er jeg ikke i tvil. TOMS og hans «Ekte» selskap har kommet for å bli.

Fakta om TOMS:
- Startet i 2006
- Sko er delt ut i 59 land
- Hjelp til bedre syn er gitt i 13 land
- 200.000 mennesker har fått bedre syn av TOMS
- TOMS logo er det Argentinske flagget med teksten TOMS i midtstreken
- TOMS jobber for bedre drikkevann i fem land.
- De første skoene som ble gitt var i Argentina i 2006
- TOMS var det første selskapet som startet sko produksjon i Haiti.

Besøk TOMS her; http://www.toms.com/

Bildet under er fra mitt møte med Blake på MeatMarket ved Tjuvholmen i Oslo.



Alle bilder er brukt med rettigheter fra TOMS.

For tips til bloggen send en e-mail til kjell-ola.kleiven@rignorge.no

 Følg meg på Facebook her https://www.facebook.com/kleivenkjellola

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Kjell-Ola Kleiven - Ikke alle blogger kan være rosa

Kjell-Ola Kleiven - Ikke alle blogger kan være rosa

39, Oslo

CEO & Managing Director, Risk Information Group (RIG Nordic & Baltic) Samfunnsengasjert leder og risikomann med sans for det skrevne ord.

Kategorier

Arkiv

hits