Resultatet av Movember 2013 er her!

Resultatet av Movember Norge 2013 er her! 

«Kan du la barten gro til støtte for kreftsak i en måned?», utfordringen kom over en kaffe fra den norske Movember generalen Geir Bjørlo for nærmere tre og et halvt år siden. Siden den gang har Geir og resten av arrangørgruppen i det skjulte skapt en gedigen veldedighetskampanje, som det knapt nok finnes en nordmann som ikke har hørt om.  De kaller det Movember, og jeg velger å kalle det hele en gedigen suksess.

Movember startet 1999 i Australia, men Norge er allerede etter tre år blant de største landene i den multi-nasjonale kampanjen

 I løpet av få år har Movember-manien inntatt Norge for fullt, og i år var det hele 22.000 menn som i vårt landstrakte land lot barten gro til støtte for kreftsak i Movember måned. Til sammenlikning var det 17.000 nordmenn som registrerte seg på www.movember.com i 2012.

 22.000 hårete menn som etter beste evne lar overleppen gro fritt i en måned er i seg selv et spennende eksperiment, men det stopper ikke her. Norske menn og deres innsatts for kreftsaken har i år samlet inn nærmere syv millioner til kreftforskningen ved barte-kampanjen som hadde sitt utspring i Australia.

 Flere kritikere av kampanjen hevder at Movember er mer sirkus, enn praktisk nytte for kreftsaken men disse har nå syv millioner gode grunner til å holde helt kjeft det neste året, og mer hårete vil det bli.

 Movember har nemlig bevist at barte-kampanjen har livets rett.

 Kampanjen som utfordrer menn og deres forfengelighet har kommet for å bli, og det er liten tvil om at bart engasjerer like mye i Norge som i Australia.

 Ved kampanjens avslutningsfest i år var kreftforeningen til stede med en større delegasjon, og det er rett og slett imponerende hvor ydmyke kreftforeningen er i forhold til kampanjen og dens resultater. Deres ord fra scenen vil rett og slett bidra til enda mer støtte og engasjement fra oss alle neste år.

Generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen med undertegnede under årets Movemberfest.


Fredrik Solberg ved Tjuvholmen resturanten MeatMarket elsker Movember

 

Christoffer Høyland ble i år vinner av en bedre middag på Meatmarket på grunn av sin Movember bart. Han vant en barte-kåring på kleiven.blogg.no.

 Omar Saleh deltar i Movember for tredje året på rad

 

 Årets norske Man of Movember - Jon Rossland på Movember fest.

Geir Bjørlo og resten av gjengen bak den norske Movember kampanjen

 Vil du fortsatt bidra? Du kan du donere til kreftforskningen på www.movember.com

 

 

 

 

 

 


 


 

 

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Kjell-Ola Kleiven - Ikke alle blogger kan være rosa

Kjell-Ola Kleiven - Ikke alle blogger kan være rosa

39, Oslo

CEO & Managing Director, Risk Information Group (RIG Nordic & Baltic) Samfunnsengasjert leder og risikomann med sans for det skrevne ord.

Kategorier

Arkiv

hits