Møt noen av herrene som lar barten gro for kreftsak i Movember

Menn med baller, og tryne for bart - de sa alle ja, da de ble utfordret til å la barten gro!

I hele Norge lader menn i alle aldre nå opp nødvendig mot til november sparing av skjeggvekst under nesa. Vi gjør det i prostatakreft og kreftforskningens navn, og aldri har en "bart" vært mer politisk korrekt enn under Movember måned 2013. Ekte menn vil jo ikke være blant de som setter egen forfengelighet foran noe så viktig som kampanje for prostatakreft.

Når kalenderen om få dager viser november måned er bart igjen i vinden, og i fjor var det hele 16.000 norske menn som lot barten gro for å støtte opp rundt Movember kampanjen. Målet for årets kampanje er 20.000 norske menn med Movember bart.
Jeg stilte sist uke fire flotte herrer seks spørsmål om kommende bartesparing. Svarene deres knyttet til kampanjen og deres innsats får du nedenfor. Samtlige av herrene stiller som undertegnede også i år som flotte ambassadører for kreftsak og menns helse. Her er spørsmålene de fire fikk:

1. Hvorfor vil du gro en Movember bart for kreftsak og menns helse?
2. Hvordan fikk du høre om Movember kampanjen?
3. Hva slags bart vil du gro?
4. Hvem er ditt barte-forbilde?
5. Hvorfor mener du at det er viktig å støtte opp for kreftsak og kreftforskning?
6. Hvem har verdens råeste bart?



Mix Diskerud, fotballspiller for Rosenborg og USA

1. Fordi at jeg uten god oppfølging"i fotballjobben" hadde vært senere enn nødvendig med å gå til legen. Jeg vet at menn ofte tar litt lite hensyn til symptomer og sykdom, og kvier seg med å oppsøke lege. Jeg er blitt bedre fordi jeg får alt lagt opp i hendene, men jeg kjenner jo igjen den mentaliteten som bartesparing nå skal forsøke å endre på.
2. Naboen min på Tjuvholmen - en kreativ blogger. Han ringte og da måtte jo svaret bli ja.
3. Jeg er vel akkurat så femi at jeg får ta det som kommer.
4. Bart Veldkamp.
5. Forskning gjør oss bedre, og det er viktig at  noen går foran som gode eksempler.

6. Hvem har verdens råeste bart? Magnum P.I.

Terje Schrøder, showmann
1. Jeg vil gro den for å være med på å markere for en god sak
2. Jeg fikk høre om den gjennom min venn Kleiven jr på Tjuvholmen
3. Jeg vil gro en tynn liten pub bart i beste Terje stil
4. Mitt barteforbilde er Clark gable
5 Kreft er noe som angår oss alle, og jeg vil gjerne bidra så mye jeg kan for og forebygge slik at man kan finne en kur mot prostatakreft
6. Halvar Flatland har den råeste barten



Frithjof Wilborn, TV ansikt

1. Jeg er jo håndplukket.  Det er viktig å sette fokus på en sykdom som rammer alt for mange. Vi menn er generelt dårlig til å ta vare på helsen.
2. Hørte om det gjennom NHL-proffen George Parros som spiller for Montreal Canadiens.
3. Det er helt avhengig av hvordan hårveksten utfolder seg denne måneden
4. Sean Connery!
5. Det sier seg selv!!!
6. Altså...Tom Selleck



Ole Eikeland, NA24 Redaktør

1. Viktig med fokus på en viktig sak som dette.
2. Via Kjell-Ola Kleiven.
3. Clark Gabel.
4. Clark Gabel
5. Alt for mange dør som følge av at vi ikke er flinke nok til å sjekke om noe er på gang. Derfor viktig med fokus.
6. Clark Gabel

I ukene som kommer kan du følge bartene til de fire her.

Movember Fakta:
- Movember arrangeres i år for tredje gang i Norge. I fjor registrerte over 17 000 nordmenn seg på movember.com og det ble samlet inn 5,4 millioner kroner, noe som på rekordtid har gjort Norge til ett av de største Movember-landene i Europa. I år er målsettingene enda mer hårete: 20 000 registereringer
- I år er det svært stor interesse fra næringslivslivet, hvor mange bruker Movember som en et viktig internkulturtiltak.
- Prostatakreft er den vanligste kreftformen blant norske menn, og 1 av 8 får prostatakreft i løpet av sin levetid.
- 4978 menn fikk diagnosen prostatakreft i 2011,  det tilsvarer 12 menn hver dag.
- Movember er selvsagt samarbeidspartner med Kreftforeningen, som også forvalter midlene i Norge.´

Registrer deg du og på www.movember.com

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Kjell-Ola Kleiven - Ikke alle blogger kan være rosa

Kjell-Ola Kleiven - Ikke alle blogger kan være rosa

39, Oslo

CEO & Managing Director, Risk Information Group (RIG Nordic & Baltic) Samfunnsengasjert leder og risikomann med sans for det skrevne ord.

Kategorier

Arkiv

hits